Bildbyggnad
|
|
Av Ingemar Edfalk |
|
När man arbetar med bilder finns egentligen
inga regler som säger vad som är rätt eller fel.
Snarare handlar det om att lära sig se. Att lära
sig se är att tillägna sig ett bildtänkande utan omvägar
via andra uttryckssätt, (som t.ex. ord). Det finns spaltkilometer
skrivet om detta men jag ska försöka ge en liten orientering
i ämnet utan att bli alltför långrandig. Det blir
alltså ytterligare ett orddokument i ett ämne som helst
bör praktiseras utan ord. |
|
Teckning/form
Det finns några grundläggande teckningsfunktioner man
kan leka och experimentera med för att skaffa sig förståelse
för hur det fungerar. Vi börjar med att titta på
vad ett streck egentligen är. Den diagonala linjen i rutan
till höger ska föreställa ett streck. Själva
rutan föreställer ett pappersark. Låtsas nu att
det är du som, med hjälp av en penna, har åstadkommit
detta streck. Eller ännu bättre. Gör det på
ett papper.
|
|
Man kan se det på två sätt. Antingen
har man dragit ett streck på ett papper eller också har
man tecknat två ytor. Den ena på ena sidan av linjen och
den andra på den andra.
Om man vill öva sitt seende så kan man göra övningar
liknande denna. Använd hela bildytan (papperet) och teckna
former. Allt på bildytan existerar i förhållande
till allt annat och det finns, om man så vill, inga streck.
Alla delar i bilden har lika stor betydelse och finns bara i förhållande
till de andra delarna. Begrepp som förgrund och bakgrund har
ingen relevans i bildbygget.
|
|
En (bra) bild är oftast uppbyggd kring olika kontrast
förhållanden och likheter i färg och form. Vanligt
förekommande är överskärningar och
perspektiv för att skapa ett bildrum. Med
överskärning menar man att en form delvis täcker en
annan form för att skapa ett rum.
T. ex. så här: Den vänstra formen täcker delvis
den högra och visar på så sätt det inbördes
förhållandet mellan dem. Vilken som är framför
och vilken som är bakom. Ett annat vanligt sätt att visa
samma sak är att utnyttja perspektivet. En form krymper i storlek
ju längre bort den kommer. Eller att alla linjer strålar
samman i horisonten om man använder centralperspektiv.
|
|
Ett lite "halvlyckat" exempel på detta
är skylten för övergångsställe. En figur
korsar en väg som förvinner i horisonten. Stiliseringen
är så långt driven att de flesta nog inte tänker
på att det är ett mycket stort djup i bilden. Dessutom
är den inte universell som symbol, då det bara är
vi västerlänningar som automatiskt tänker i centralperspektiv.
|
|
Använd kontraster i teckningen. Ställ
stort mot litet, vasst mot trubbigt, hårt mot mjukt o.s.v.
Använd gärna ett formtema
för att binda ihop bilden och styra ögats rörelser
över bildytan. Ett formtema är en återkommande form
som med viss variation förekommer på flera ställen
i bilden. Formtema är inte helt lätt att arbeta med och
är nog inget att börja med i de första försöken.
Men när men väl kommer på hur det fungerar så
är det mycket användbart.
|
|
Erfarenhetskorrigering är ett annat
vanligt knep i bildarbetet. Man behöver inte visa allt för
att allt ska kunna ses. De allra flesta ser nog formerna till höger
som en rektangel trots att det egentligen är fyra vinklar som
tillsammans tecknar en uppbruten rektangel. |
|
Prova hur mycket du behöver säga för
att bli tydlig när du arbetar med en bild. För det mesta
blir budskapet klarare och samtidigt intressantare om man lämnar
något till mottagaren att själv fylla i. Ett bra sätt
att öva detta är att använda lösa former av t.ex.
papper och flytta omkring på en yta. Bygg något figurativt
och plocka sedan bort bildelementen ett och ett. Se när innebörden
blir otydlig och vid vilken punkt den är tydligast. Det som inte
fyller en form eller färgmässig funktion i en bild är
kosmetika. Konsten är att få färg och form att samspela
på ett sådant sätt att inget kan varken läggas
till eller dras ifrån utan att bilden faller. |
|
Teckna på hela bildytan samtidigt.
Det låter kanske konstigt men så bör man åtminstone
sträva efter att tänka. När man ändrar något
i det övre högra hörnet så påverkar det
ju även vad som sker i det nedre vänstra. Försök
att röra pennan (eller musen) och inte fastna i någon detalj
förrän kompositionen är klar. Annars hamnar man lätt
i "fötterna-fick-inte-plats-sjukan" d.v.s. att man
inte sett hela ytan från början utan tecknat detaljerat
från den ena sidan till den andra, för att på slutet
upptäcka att fötterna inte fick plats på papperat. |
|
Börja med att disponera ytan (se
komposition). Gör några enkla markeringar, punkter
och streck, för att fastställa bildelementens inbördes
placering innan något mer detaljerat görs. Teckna sedan
"överallt samtidigt". Hoppa hela tiden mellan bildens
olika delar så att den växer fram samtidigt över hela
ytan. Om man vänjer sig vid att alltid jobba så, så
utvecklas man snabbare och chanserna ökar att man åstadkommer
något som liknar det man tänkt sig från början.
|
|
Om man tecknar av något kan man prova med att
istället för att teckna motivet, bara teckna mellanrumsformerna.
Tänk på att en bild lever efter sina egna lagar som inte
alls är de samma som gäller för motivet. I bilden är
mellanrummet mellan fingrarna av samma betydese som själva fingrarna
är på handen man använder som motiv. En form är
en form, oavsett motivet eller tanken. |
|
En bilds tydlighet har egentligen inget med motivets
utseende att göra. Om den hade det så vore det snarare
en avbild. Titta på motivet och försök att
"förstå" det. Bygg sedan en bild med färg
och form, som återger vad du förstått om motivet
men som inte nödvändigtvis behöver härma dess
yttre i varje detalj. Jag ska försöka illustrera detta.
|
|
|
|
Det jag kallar avbild har du ofta sett i s.k. "hötorgskonst" . Bildmakaren har inte förstått riktigt vad det är han eller hon gör men gör ändå något som på något luddigt sätt liknar hur bilder brukar se ut. Ett exempel på detta är bilden i mitten, som visserligen på ytan påminner om "motivet" till vänster, men egentligen inte säger något alls eftersom den som gjort den inte ens förstått sina egna intentioner. Alltså inte studerat motivet ordentligt och sedan bestämt sig för en "angreppsvinkel". Bilden till höger kan man tycka vad man vill om rent estetiskt men det är tydligt att upphovsmannen eller kvinnan vetat vad han eller hon gjort men av olika skäl valt att göra en egen tolkning av motivet. Det var lite grundkunskaper om teckning och form. Så då
ska jag väl försöka säga något om färg
också.
|
|
Färg
Färglära är en vetenskap så det blir inte
mycket jag kommer att beröra här, men lite om färg
i bildarbetet ska jag i alla fall säga. Däremot hoppar
jag över det mer tekniska som additiv och subtraktiv färgblandning
m.m. Det tas upp på ett annat ställe.
Färgen och formen är, så fort färg används
i en bild, oskiljaktiga och förutsättningar för varandras
existens. Möjligheterna med en bild ökar s.a.s. med kvadraten
av sig själv för varje ny färg som förs in.
Man får ytterligare en perspektivmöjlighet eftersom vissa
färger verkar ligga längre in i bilden än andra,
liksom man får stora möjligheter att manipulera med bildelementen
genom sammanläsningar av färgfält (en färg som
förekommer på en plats i bilden upplevs oftast ligga
på samma plan i djupled, som den gör på andra platser
där den också finns i samma bild). Puh!
Färgen är inte absolut. Det finns ingen
absolut färg utan bara relativ. All färg är relativ
till angränsande färger. Och följaktligen finns det
inga varma eller kalla färger heller, utan bara varmare
och kallare.
Gör följande försök. (med målarfärger)
Måla en neutralt grå rektangel på en minst tio
gånger större klarröd yta. Måla sedan en likadan
rektangel på en klargrön. Jämför de båda
rektanglarna. Du kommer att upptäcka att rektangeln på
den röda ytan verkar dra mot blågrönt och att den
är mycket mörk. Medan rektangeln på den gröna
ytan är betydligt ljusare och verkar ha inslag av gult eller
orange. Du har alltså använt färg "ur samma
burk" för att måla två helt olika färger!
Färgen är alltså relativ.
Ett annat experiment man kan göra är att prova gränsinduktionen
hos en färg. Jag ska försöka illustrera detta här
nedan.
|
|
|
|
|
|
Lägg märke till att de fyra mittersta fälten
i bägge gråskalorna verkar vara gråskalor i sig.
Mörkare till vänster och sedan ljusare ju närmare den
högra kanten man ser. Alltså samma sak igen. Färgen
är relativ till omgivningen.
Hur man upplever en färg beror också på vad man
sett på precis innan. Gör följande experiment. Måla
en gul fylld cirkel, ca 10 cm i diameter mitt på ett stort
vitt papper. Stirra på den i en minut och flytta sedan blicken
till det vita papperet. Du kommer att se en blågrön cirkel!
Vad du ser är den första färgens komplementfärg
(motsatsfärg i färgtoncirkeln).
Färgen beror alltså dels på omgivningen och
dels på vad man sett på innan.
Tyvärr är det inte nog med det heller, för förutom
det ovanstående beror färgen också på formen.
En färg växer med sin yta.
Ju större yta desto ljusare och mer dominant blir en färg.
Detta är lätt att förstå om man tänker
på vad som händer när man sätter en liten prick
på ett papper. Är pricken tillräckligt liten upplevs
den som svart. Ju större den blir desto ljusare blir den.
Omgivningen bör nog nämnas en gång
till. Det finns en anledning till att konstnärer vill ha dagsljus
och helst norrljus i arbetslokalen. Som vi sett hittils är
ju färg något oerhört föränderligt och
instabilt och fungerar egentligen bara som avsett om alla yttre
förhållanden i "mottagarmiljön" är
identiska med dem i "sändarmiljön". Nu är
det ju aldrig så och inte heller behöver man tänka
så väldigt mycket på det om man enbart arbetar
på bildskärm med sådant som bara ska visas på
bildskärm. Men en sista sak om omgivningen vill jag i alla
fall nämna för att understryka hur mycket den betyder.
Återigen ett experiment du kan göra själv för
att lättare förstå hur det fungerar. Ta ett rött
och ett blått föremål och ställ i fönstret
innan det börjar skymma på kvällen. Se hur färgerna
förändras allteftersom det blir mörkare. Strax innan
det är helt mörkt kommer du att uppfatta det blå
föremålet som nästan vitt och det röda som
nästan svart.
|
|
En variant av samma tema är att med en uppsättning
målarfärger blanda fyra likadana gråtoner fast bestående
av olika färgkombinationer. D.v.s. en grå består
av grönt, rött och svart. Och en av blått vitt och
brunt o.s.v. Måla upp dom på ett papper så att det
ser ut som en enda yta (se illustration) och belys den med olika ljuskällor.
Tydligaste resultatet får man med olika typer av lysrör.
Ytan som var jämngrå kommer att röra sig på
olika sätt beroende på ljuskälla. Ibland kommmer ett
fält att vara nästan svart och i nästa ljus blir samma
fält vitt o.s.v.
Med det avslutar jag denna artikel om bildbyggnad för att
återkomma med mer vid ett senare tillfälle.
Om du tyckte detta var intressant ska du läsa artikeln om
komposition också. Bildbyggnad
och komposition är två områden som delvis överlappar
varandra och det är svårt att skriva om det ena utan
att komma in på det andra. Närliggande artiklar är
också de om att studera naturen och
om tecknarens hjälpmedel i det
studiet.
|
|