Tips för Photoshopanvändare.

Av Ingemar Edfalk. (Denna artikel är ett utdrag av vad som fanns i mitt anteckningsblock efter seminarierna på IMAGE 2001 i Nacka strand. På den tiden var det version 5.5 av photoshop som gällde. Trots detta tar jag inte bort denna artikel eftersom den fungerar lika bra idag).


Kontrastökning.

Om du har en bild med ett bra tonomfång och som är färgjusterad efter scanning (se bildinläsning) men inte har bra kontrast bör du undvika Brightness/Contrast -inställningen. Denna kan nämligen förstöra en mödosamt gjord färgjustering på så sätt att färgen kommer att "driva" åt något håll. Gör i stället som följer:

  • Ändra läge till LAB-färger.
  • Öppna kurvor.
  • Välj luminositetskanalen (lightness).
  • Forma en flack S-kurva ung. som nedan.



Luminositetskanalen håller ingen färginformation och påverkar därför inte bildens färgsammansättning. Det du gör här kan jämföras med att öka eller minska exponeringen vid en fotografering. Glöm inte att flytta tillbaka bilden till RGB innan du sparar.


Friläggning 1.
Har du en bild med mycket små detaljer som kräver timmar av jobb för att frilägga så kan du börja med denna metod.

  • Öppna kanaler och leta reda på den kanal som har högst kontrast (ofta den blå eller gröna).
  • Duplicera den (blir en alfakanal).
  • Öka kontrasten tills kanalen är s/v. Komplettera med att sudda ut oönskade delar.
  • Öppna lager och ladda in alfakanalen som en markering (load selection).
  • Fortsätt ev. justera i snabbmaskläget.

Friläggning 2.
Använd följande metod för att bättre kontrollera trollspömarkeringar.

  • För att få en så skarp kant som möjligt - klicka bort antialias i trollspöts options.
  • Gör en markering och spara den.
  • Öppna kanaler och låt alfakanalen vara aktiv men markera "ögat" i RGB kanalen.
  • Lägg på lite Gaussisk oskärpa.
  • Välj kurvor och branta kurvan samtidigt som du flyttar låg och högdagerpunkten och söker optimalt läge.
  • Öppna lager och ladda in alfakanalen som en markering (load selection).
  • Fortsätt ev. justera i snabbmaskläget.

Det fina med detta är att du ser var markeringen/masken hamnar


Oskarp mask.
Oskärpemaskerar är det sista momentet man gör med en bild innan man lämnar den ifrån sig. Detta p.g.a. att det görs på olika sätt beroende på vad bilden ska användas till och att det aldrig kan göras ogjort.
Öppnar man bilden igen så finns inte lika mycket spelrum för manipulationer kvar som innan oskarp mask lades på.

  • Tröskelvärdet bestämmer hur stor skillnad (i RGB) det måste vara på två bredvid varandra liggande pixlar för att filtret ska ha någon effekt.
  • Radien avgör hur många pixlar skärpningen ska sträcka sig över. Alltså, om tröskelvärdet är 5 och radien 3 så kommer två pixlar som ligger 5 "RGB-steg" från varandra att vara utgångspunkt för en skärpning som sträcker sig 3 pixlar åt vardera håll.
  • Mängden bestämmer hur stor effekt de andra två inställningarna får.

Mängden ställer man lämpligen in först (högt för att tydligt se effekten av de andra två inställningarna) och sedan sist för att justera effekten innan själva skärpningen görs. När man oskärpemaskerar är det bra att veta vad bilden ska användas till. En bild som ska gå till tryckning bör skärpas betydligt hårdare än en bild som bara ska visas på bildskärm.


Adress: Grönbetevägen 23, 165 59 Hässelby, tel: 070- 516 87 52,e-post: info@skenbild.se
Hem | Firman | Tjänster | Illustration | Foto | Bilder | Artiklar | Kontakt

Alla bilder skyddade enl. lagen om upphovsrätt (URL). Ansluten till BUS, (Bildkonst upphovsrätt i Sverige)
samt SFF (Svenska Fotografers Förbund).